Mossigt – och lite annat…

Allt medan jag funderar över vad jag kan få för ”funderingar” att skriva om denna tisdag, kan jag ju mjuka upp fingrarna med att berätta att gårdagen började med köp av gräsklippare och diverse kemikalier och verktyg för att om någon dag tvätta träfasaden på huset – sedan –  lade Madame och jag ner stor energi på att rensa taket på mitt hus från mossa. Jobbigt som f-n eftersom det fanns (finns) en del att åtgärda – men trots det – kommer att ägna oss en del åt även denna dag. Halva återstår…
En s k ”roof cleaner” (googla) är till glädje en sådan stund.

Till morgongröten läser jag:

”Förr i tiden var ofta eliten mer upplyst än den breda massan, men numer, när man exempelvis kan bli en ledande politiker utan vare sig en kvalificerad utbildning eller yrkeserfarenhet utanför politiken, samtidigt som många medborgare är högutbildade och dessutom har tillgång till en outsinlig mängd kunskap, är det annorlunda.

Nu tycks det elitistiska föraktet gentemot åtminstone delar av folket finnas kvar, ofta kombinerat av okunskap. Hur ska folket motiveras att följa ledare som tycks förakta folket och inte sällan kan mindre än vad de själva kan?”

Jaha, du begåvade besökare (som tittar in här), vad ska vi våga tycka om den salvan då?
Jag själv är klart villig att hålla med Lars Öhman som skriver detta hos Det Goda Samhället…

Och så virvlar tanken förbi: ”Det är väl tur för vissa politiska partier – att det ännu finns (kvar) tillräckligt många outbildade personer som gör att partierna finns kvar”.

 

Så dåligt…

Just det ”så dåligt” mumlade jag till mig själv när jag i Kuriren läste artikeln som i tidningen fick rubriken ”Jag och min dotter fick arbeta utan lön” – dessutom lade jag till ”en sån usel journalistik”…
En artikel som dryper av vad Ann Heberlein har som rubrik som nyutgivna bok ”Den banala godheten”.
Med viss risk för att bli åtalad för ”textstöld” citerar jag ur artikeln – som börjar så här – mer här…

(Copyright © Katrineholms-Kuriren All kopiering av texter, bilder och grafik är enligt upphovsrätten förbjuden)

Nå, så farligt är det nog inte – det finns dessbättre också något som heter ”citaträtt”.

”Sevan och hennes då 13-åriga dotter kom till Hävla några veckor innan flyktingboendet öppnade där hösten 2013.

De hade kommit från Aleppo i krigets Syrien till Sverige och Västerås, men fått avslag på sin asylansökan, eftersom de kommit via Spanien. Det var också dit som Migrationsverket ville skicka dem tillbaka.

Men Sevan, som inte vill gå ut med sitt efternamn, och hennes dotter valde att stanna i Sverige som papperslösa, i väntan på att så småningom kunna göra en ny asylansökan. Genom kyrkan fick de kontakt med ägarfamiljen bakom Kenoro Camp i Hävla och ska ha erbjudits att få gömma sig hos Souad Issa, firmatecknare för företaget och mor till Michel Issa, som står som ägare.”

Så funderar jag lite över hur tidningen (och journalisten) tänkte inför genomförandet av artikeln. Det är inte ovanligt att man väljer vilken ”vinkel” man vill sätta på sin text. I någon slags tanke över hur man vill att läsarna ska reagera (påverkas) över det de läser.
Varför skulle man annars ta in det man publicerar?

I det här fallet valde Kuriren temat: ”Låt oss ömka över en utsatt människa”. Jodå – ett bra val om man vet att spela på okritiska läsares ”känslor”.

Enligt mitt sätt att se på journalistik kunde Kuriren lika gärna (hellre) ha gjort en intressant artikel byggd på en text mera byggd på undersökande fakta än känslopjunk.
”Så här går det till i Sverige”.

Sevan med dotter fick avslag på sin asylansökan och valde att bli kvar i Sverige som ”papperslösa”.
Direkt olagligt vad jag förstår…
– Varför ställer inte Kuriren den besvärliga frågan till både Sevan och till Migrationsverket ”Hur kommer det sig att Sevan med dotter – då – nu finns kvar i landet?”
Och redogör för spelet bakom detta.
De fick hjälp av kyrkan – som säkerligen var medveten om att de därmed – olagligen – skulle bli kvar i landet.
En tidning med lust att gräva fram fakta i stället för bjuda läsarna känslopjunk hade ställt besvärande frågor till de ansvarige inom kyrkan. Som medverkat till olagligheter.
Jag antar att redaktionen på Kuriren är lika ovillig att ställa besvärliga frågor till/om kyrkan som de är villiga att nedvärdera Sverigedemokraterna.

Känslopjunk? Tja, vad säger du om detta:
— Vi bodde hemma hos familjen i femton dagar och fick sköta hushållet. Städa, bädda sängar och laga mat.
Min dotter grät varje dag, berättar hon.

Det gör jag också – när jag läser Kuriren…

x     x     x

Man kan tycke det är en smula underligt men man kan vara märkligt obegåvad och ändå nå höga positioner inom politiken.
Tänker jag när jag läser dessa rader i Kuriren:

Nordiska motståndsröreslsen deltar i år, vilket blivit både uppmärksammat och kritiserat.
Har det påverkat er på något sätt?

– Nej, det kan jag inte påstå. Men jag tycker att det är märkligt att en organisation som strider mot alla värdegrunder vi har i Sverige får tillträde hit. Jag tycker att de som deltar ska stå upp för frihet och demokrati.

Monica Johansson (S), Katrineholmare och landstingsstyrelsens ordförande, som befinner sig i Almedalen får frågan från Kurirens journalist Rebecka Jonsson.

Så säger alltså en företrädare för ett parti som ständigt och jämt gapar om ”allas lika värde”.

Nå, även människor med de mest märkliga åsikter får ju yttra sig.
Som Monica Johansson.
Utan att få besvärande följdfrågor från Katrineholms-Kuriren.
I alla fall om de representerar S…

En aning spännande – sänder just ovanstående text som en ”insändare” till Kuriren. Automatsvar som säger:

”Din insändare skickades.
Redaktionen på kkuriren kommer att få din insändare och överväga eventuell publicering.”

 

Kommentera

