Fredag igen…

Inget ont i det antar jag att du (också) tycker trots att just denna fredag blev som en slags ”fredagen den 13:de” enär min smått ålderstigna gräsklippare tappade livslusten och tackade för sig…
Eftersom lusten att i dag rusa iväg och investera i en ny är obefintlig så finner jag frid i tanken ”Försynen såg till att jag slapp göra det jobbet i dag” och har i stället kunnat uppdatera mina ”intellektuella sidor” – dvs suttit framför datorn…

Där läste jag (här) dessa rader:
Fram till internets uppkomst kunde det knappast bli mer än ett småskaligt hantverk. Men nu har det blivit industri. Det är inte bara det att professorernas föreställningar hamnar på YouTube där de kan avnjutas gratis av vem som helst.
Dessutom har det uppstått företag som förpackar och säljer föreläsningar, till exempel Casa do Saber (Kunskapens hus) som på sin hemsida förklarar att ”verksamheten bildades år 2004 när en grupp vänner samlats hemma runt en filosofiprofessor och några flaskor vin”.

Om du läser sista meningen där och sedan vad Patrik Engellau också skriver:
Det finns ingen lag i Brasilien som tvingar ens de statliga universiteten att lyckliggöra omvärlden med sina rika kunskaper. Ändå är de lika överlägsna Sverige på det här området som om det gällt fotboll.

Så kanske dina funderingar, som mina, hamnar i:
”Någon filosofiprofessor finns mig veterligen inte i Vingåker som därmed skulle kunna samla en grupp vänner – som förmodligen är lika välutbildade som professorn – som skulle kunna fundera fram något nytt som skulle göra att Vingåker betecknas som födelseplatsen för ett rejält framgångsrikt företag”.

Och så vill jag berätta att detta verkligen har inspirerat mig att försöka vara den som klarar av det. Så jag satte i bums i gång – genom att inhandla ett (som jag tror) lämpligt antal vinflaskor.
Nu återstår bara att locka hit en professor av något slag och hans välutbildade vänner…

Du, sa  Clemens, vilket väl är lika osannolikt att tänka sig som att Vingåkers fotbollsklubb på sin hemmaplan skulle spöa Brasilien…

PS – unna dig själv glädjen att även läsa kommentarerna till den artikel jag länkar till ovan.

Kommentera

