Lite nattpladder

00.52 – Syndarna vaknar inte bara sent – De/han går och lägger sig sent också. Som du ser av tidsangivelsen i början av texten…
Och senare lär det nog bli för jag har fastnat i boken med den intressanta titeln ”Omgiven av idioter”. Oerhört underhållande men som också får mig att rynka lite på pannan. Det senare beror på konstaterandet att författaren så tydligt smiskar mig rejält genom tydligt påvisa att bland (alla mina) goda egenskaper finns andra – som av omgivningen kan uppfattas som – väldigt irriterande. Kanske rent av – påfrestande.

Hur som haver – en bok jag tycker att alla mina medmänniskor borde läsa. Dels för att de bättre skulle förstå sig på mig som person – vilket vore en välgärning för  mig – men också för att få ta del av en beskrivning av sin egna personlighet.

Detta om detta och jag övergår till ämnet – Stålmormor.
Madame och jag bestämde i söndags att måndagen skulle användas till yttre skötsel av mitt hus. Rensa hängrännor och ta bort mossa från takpannorna och lite annat behövligt.

Eftersom jag blev sittandes uppe långt efter att söndagskvällen övergått till måndag tänkte jag unna mig en rejäl sovmorgon.
Till 08.30 så där.
Morsning, långt innan tuppen vaknat – kändes det som – ringde mobilen och M var färdig för ”action”. Hon hade just inmundigat sin frukost sittandes nu i morgonrocken efter den dusch hon unnat sig efter att ha gjort sitt sedvanliga måndags-morgon-besök på – gymmet. Med start 06.30…

Man kan – om man har min läggning – se på händelser i livet på två sätt. Händelserna kan bedömas som antingen bra, eller mindre bra…
Jag sitter fortfarande och funderar på hur jag ska värdera att – när jag böjde mig ner för att knyta skorna inför Ms ankomst drabbades av mitt livs första ryggskott.
Det positiva med det insåg jag genast – det blir inget kutande upp och ner på någon stege idag.
Sådant uppskattar lata personer som jag.
Det mindre goda var att ryggskott inte tillhör det roligaste i livet att drabbas av.

Så över till det jag mest vill berätta om – om Stålmormor – som kilade upp och ner på/från taket som en ung tös, dess emellan släpandes på den tunga stegen som behövde flyttas för att komma åt att kunna rensa hängrännorna – och skuttade runt på taket som en bergsget i Alperna.
Allt medan jag stod nedanför, stirrande och kvirrande och tittade på. Du, sådana gånger vill man gärna undgå grannarnas blickar.

M är mormor till två vuxna grabbar och tre förtjusande flickor (10-13 år) som är hennes (lite extra tror jag) små ögonstenar.

Min (lilla extra) ögonsten här i Vingåker har ett förnamn som börjar på M…

PS – En av de många kloka bloggpersonligheter jag läser varje dag är ulsanblogg – där en klok kvinna så ofta förundrar och underhåller mig (och förstås många andra) med sina kloka inlägg.
Jag brukar enstaka gånger ge henne positiva kommentarer till vad hon skriver.

I dag fick jag själv dessa uppmuntrande rader från ”ulsan”:
”Läste idag din kärleksförklaring till Madame! Hon är nog som du skriver en riktig stålmormor. Själv vågar jag mig inte upp på en stege. Höjdrädslan och svindeln blir större och större för varje dag. Men det finns en mängd andra saker som jag är bra på! Sköt om ditt ryggskott och hälsa till Madame!”

Efter en dag – innehållande en ryggskottsbilresa, till bokat tandläkarbesök i Västerås, och där erforderlig regnpromenad utan paraply för att nå mottagningen – sitter jag nu här – varm om hjärtat – och tänker ”Livet kunde f-n i mig vara värre”.
Kram på dig Ulla Sandberg…

Kommentera

