Politik som musik…

Varma kvällar innebär gärna att vännen Clemens dyker upp, vad jag förstår av huvudsakligen två skäl – få njuta av ett glas vin på min veranda kombinerat med en stunds utbyte av våra nyfunna funderingar. Som gärna får innehålla ironiska sidohopp där vi försöker överglänsa varandra…

Du, sa Clemens, är det inte lite trist med dessa självpåtagna ansvarsfulla PK-personer – som med sina välmenande råd vill oss väl – glöm inte att ha cykelhjälm på dig och du borstar väl tänderna två gånger om dagen?

Jo, de är lite påfrestande trista, medgav jag villigt och lade till:
Och som jag ser det, direkt dumt för ett politiskt parti i Vingåker att försöka framstå som något slags moralisk förebild. Direkt livsfarligt om den egenskapen dessutom paras med en total brist på humor?
Väljarna går inte längre på sånt skit utan är allt bättre välinformerade och kan lättare bilda sig en uppfattning om läget och av den anledningen se genom alla löftesfloskler.

Vi enades om att vi saknar ett lokalt parti som vågar vara – annorlunda. Erbjuda något mer spännande en samma lösningar som övriga partier på skolan, miljön, äldreomsorgen osv. Ett parti som kraftfullt vågar titta väljarna rakt i ögonen att vi inte alls delar alla de andra partiernas – värdegrund – Alla flosklers lika värde. Vi tycker nämligen så här!

Politiker – som tror att väljarna vinns med stöd av ord som – närodlat, miljövänligt och liknande trista modeord  behöver kraftigt uppdatera sin syn på väljarna, enades vi om.

Men jämför orden Livskvalitet som VtL har som ledord med Livsglädje sa Clemens. Politik består att att kunna locka fram positiva framtidstankar i form av bilder i människors huvuden.
Och antydde att ordet Livskvalitet säkerligen skapade fram en fin bild hos människor av ”präktiga kvinnor som i fotriktiga skor, bakar nyttiga limpor grundat på surdeg – medan Livsglädje mera lockar fram att (samma) kvinnor dansar förföriskt barfota i bastkjol på en solbelyst sandstrand”
Det finns säkert plats för båda tänkesätten,
sa Clemens.

Vad säger du om den här liknelsen, frågade jag och vi satte oss vid min dator och jag klickade mig in på Youtube och lät detta exempel ljuda ut ur datorns magnifika högtalare.

Clemens lyssnade. Jag såg att han blev allt mer motvilligt men han höll ut och sa efter inslaget slut:
Jaha – och?

Jo, jämför nu det du just genomlidit med vad den här ensamma unga damen Julia Lange erbjuder erbjuder för känsloupplevelse i sin stillsamma video.

Clemens lyssnade med stigande intresse och så allt mer nöjd ut.
Efter videon sa han lite plirigt ”Jaha, och?” och väntade på att jag skulle förklara nå´t…

OK – det blev ungefär så här:
Jokkmokks Jokke motsvarar min uppfattning om dagens politiska läge i Vingåker – hos både politiker och väljare. Politiken erbjuder med sitt innehåll samma klass som Jokkes musik – och väljarna lyssnar så där lagom förstrött och verkar trots allt vara tillfreds med vad som erbjuds.

Titta nu igen sa jag till Clemens och spelade upp Yesterday igen.
Kolla hur enkelt och lekfullt det ser ut när hon spelar och se hur hon själv njuter av sin musik. Hur hon lätt får vårt intresse för vad hon bjuder oss.
Om du så lägger till de små inlagda gulliga filmerna av henne som barn så blir i alla fall jag känslomässigt berörd.
OCH – det är så jag dagdrömmer om att ett nytt politiskt parti ska uppstå från just ingenstans och så förför mig med en politik som av mig uppfattas som ljuv musik ”som synes vara enkelt och lekfullt framtagen och bjuds till mig av en sympatisk politiker som tydligt visar att han njuter av sin politik och kan skapa samma lättsamma känslomässiga upplevelse som de små filmerna i Julia Langes video”.

Jo, Clemens förstod mina tankegångar men hade egna invändningar till jämförelsen.
1 – För det första – för att skillnaden i ljudkvalitet ska bli tydligt måste man som du ha en mycket bra högtalare i datorn.
2 – Eftersom både du och jag har spelat klassisk gitarr så kan vi också njuta av hennes skickliga gitarrspel. Vi har kunskapen att se hennes skicklighet – vilket förstärker vår positiva upplevelse.

Vi kom att prata en stund till om musik kontra politik. Och tanken förespeglade oss att när man förstår hur skickliga musikerna är så förstärker det upplevelsen.

Hur är det då med politikerna och väljarna?

Har vi skickliga politiker som kan förföra oss med sin politik. Och hur är det med väljarna då – och deras kunskaper för att förstå den politik som erbjuds oss?
Tittar de hellre på Let´s Dance än tar del av sådant – här?

Vad vi svarade på det får du inte veta.
Men du får gärna fundera på frågorna själv…

Och varför inte läsa detta förslag som har rubriken:
”Inför utbildningsplikt för politikerna”.
Och som bl a innehåller:
Det är snart dags för valrörelse och den kommer att bli alldeles outhärdlig om inget drastiskt görs. Alla som såg den senaste partiledardebatten i SVT förstår vad jag menar: ett hån mot normalt bildade och begåvade medborgare.

Om du undrar – Clemens och jag håller med om detta.

Kommentera

